Teatterin markkinointimateriaalit

Työskennellässäni Rovaniemen teatterin markkinointipäällikkönä vastasin strategian ja markkinoinnin kehittämisen lisäksi erilaisten markkinointimateriaalien ja -konseptien suunnittelusta ja tuottamisesta. Ideoin yhteistyössä ohjaajien kanssa näytelmille visuaaliset ilmeet, jotka mainostoimisto ja/tai valokuvaaja briiffini pohjalta toteutti, sekä suunnittelin mainoskonseptit ja markkinointitekstit eri käyttötarkoituksiin ja kanaviin. Tuotin mm. näytelmien esittelytekstit, teatterin uutiskirjeet, tiedotteet, artikkeleita, markkinointivideoiden käsikirjoitukset, SEO-tekstit, Google Ads -mainokset sekä sosiaalisen median julkaisut ja mainokset kuväsisältöineen. Organisoin ja johdin myös eri laajuisia valo- ja videokuvauksia (muutamista henkilöistä monikymmenpäisiin työryhmiin), suunnittelin kampanjoita sekä vastasin markkinoinnin kumppanuuksista ja muista yhteistöistä. Alle olen kerännyt muutamia erilaisia materiaaleja ja konsepteja, joita työssäni suunnittelin. Teatterille tuottamiini ja käsikirjoittamiini videotuotantoihin voit tutustua täällä.

Syksyn 2019 Esirippu eli syysohjelmiston esite

 

Neljäntienristeyksen visuja



Korjaamon materiaaleja

   

Konseptista:

Korjaamo herätti runsaasti kiinnostusta jo ennakkomarkkinoinnin aikana, vaikka teos oli entuudestaan melko tuntematon. Ennakkomarkkinoinnin kulmakivenä toimi huumoriin nojaava mainoskonsepti, joka kiinnitti asiakkaiden huomion.

Teoksen kantavia voimia olivat sen naseva huumori ja kahden miehen hankala mutta hellyttävä ystävyys. Näiden teemojen haluttiin näkyvän myös markkinointimateriaaleissa. Loin Korjaamon mainoskonseptin kärjeksi  ydinlauseen/sloganin "Kun kaksi miestä päättää tubettaa elämänsä kuntoon". Visuissa korostettiin miesten keskinäisen kemian koomisuutta ja maskuliinisen korjaamomiljöön rosoisuutta. Lisäksi teimme teoksen tubemaailmasta totta. Näytelmässä korjaamon pitäjä ja hänen apulaisensa päättävät pelastaa konkurssiuhan alla olevan yrityksensä tubettamalla korjaamon arjesta. Osana markkinoinnin konseptia toteutimme työryhmän kanssa teoksessa näyteltävät tubevideot oikeasti. Lisäksi käsikirjoitin kaksi samanhenkistä mainosvideota, jotka tulivat osaksi Korjaamon tubesarjaa. Loin Korjaamolle oman Facebook-sivun, ja näytelmän tarinan mukaisesti jaoin tubevideot sivulle porrastetusti. Teatterin digikanavien lisäksi osa videoista esitettiin teatterin syys- ja kevätkauden avajaistapahtumissa, joissa esitellään tulevan kauden teokset katsojille.

Ennakkomarkkinointi toimi. Teoksen markkinointiin ei esityskauden alettua tarvinnut käyttää mainoseuroja juuri lainkaan, sillä esitys myi kerta toisensa jälkeen loppuun ”itsestään”. Syyskauden päättyessä esitysten täyttöaste oli huima 92 %, vaikka samaan aikaan ohjelmistossa pyöri näyttävä musikaalispektaakkeli Cabaret. Korjaamosta tuli myyntimenestys.


Esittelyteksti:
KORJAAMO

Korjaamo on moottoriöljyn tuoksuinen kertomus kahden miehen töyssyisestä ystävyydestä ja pyristelystä uusissa elämäntilanteissa. Korjaamon omistajaa Jallua painaa konkurssiuhka, ja apumieheksi palkattu Ola kipuilee avioeroaan sekä potkujaan rehtorin virasta. Kun käsin korjaamisen taidolle ei tahdo riittää kysyntää teknologian syödessä työt, hiipii mieleen salakavala pelko: onko aika ajanut keski-ikäistyneiden miesten ohi vai onko tulevalla vielä jotain annettavaa?

Tyhjäkäyntiin kyllästyneet kaverukset päättävät laittaa uuden vaihteen silmään ja alkaa tehdä Youtube-videoita korjaamon arjesta. Tubettaessaan koneiden korjauksesta miehet tulevat samalla paikanneeksi omien konepeltiensä lommoja. Tahattoman hauskoilla videoilla juttu luistaa kuin vaseliini, mutta yhteentörmäyksiltäkään ei vältytä. Auttaako keskinäinen lojaalius selviytymään kaveruuden kupruista ja muutoksen pelosta?

Mika Myllyahon käsikirjoituksen miehet ovat sekä huvittavan että liikuttavan aitoja – samoin kuin heidän ystävyytensä kuvaus koskettaa ja naurattaa yhtä aikaa. Näytelmä valmistuu Eljas Liinamaan ohjaamana syksyksi 2019 Rovaniemen Teatterin vinttinäyttämö Kerolle sekä Lapin kiertue-esitykseksi.

Cabaret'n materiaaleja

Cabaret'n käsiohjelma



Visuja

  


Markkinoinnin lähtökohdista ja konseptista

Cabaret'hen tuotiin mukaan konseptimaista, tuotteesta markkinointiviestintään ylettyvää yhdenmukaista ajattelutapaa enemmän kuin mihinkään aiempaan Rovaniemen teatterin tuotantoon. Teoksen näyttämöllepanon ja markkinointimateriaalien välille luotiin selkeä jatkumo: teoksen visuaalisuus niin näyttämöllä kuin markkinoinnissa muodostivat kokonaisuuden. Cabaret'n pukusuunnitteluun ja lavastukseen oli otettu voimakkaasti vaikutteita art decosta. Niiden värimaailma koostui etenkin mustan ja kullan yhdistelmästä, joten samat teemavärit toistuivat myös printti- ja kuvamateriaalieissa. Lisäksi visujen typografia inspiroitui art decon muotokielestä. Typografiassa kirjainten välissä välkkyvät erivahvuisina hehkulamput, jotka muistuttavat yhdestä teoksen päätapahtumapaikoista, hämyisestä Kit Kat klubista.

Cabaret on klassikkomusikaali suoraan Broadwaylta, ja sen viehätys piilee säihkeen ja glamourin lisäksi musikaalimaailmasta katsoen yllättävän vahvassa tarinassa, jonka yhteiskunnallinen sanoma on enemmän kuin ajankohtainen. Markkinoinnissa haluttiin korostaa teoksen näyttävyyden lisäksi työryhmää sekä tarinan monisyisiä vivahteita ja leikittelyä valon ja varjon välillä. Asiateksteissä, kuten tiedotteissa ja artikkeleissa näitä asioita tuotiin esiin systeemaattisesti. Luovemmissa copyissa, kuten esittelytekstissä ja mainosmateriaaleissa konseptimainen ajattelu huomioitiin toistamalla teksteissä samoja elementtejä ja aineksia kuin käsikirjoituksessa. Markkinointitekstejä ja mainoksia nähneen katsojan oli mahdollista esityksessä tunnistaa tuttuja kohtauksia ja repliikkejä.

Vahvojen visujen ja copyjen lisäksi markkinoinnin teemojen todettiin välittyvän parhaiten videoiden välityksellä. Teoksen ympärille luotiin videosarja, joka koostui Maikkarilla pyörineestä televisiomainoksesta ja sosiaalisessa mediassa julkaistuista teasereista, trailereista sekä tekijäesittelyistä. Voit tutustua Cabaret-videoihin täällä

Markkinointi toimi, sillä Cabaret'n katsojaluku ylitti teatterin edellisen suurmusikaalin, Myrskyluodon Maijan katsojamäärän.
 

Esittelyteksti:
CABARET

"Oli kabaree ja oli seremoniamestari ja oli kaupunki nimeltä Berliini Saksa-nimisessä maassa – se oli maailman loppu ja minä tanssin Sally Bowlesin kanssa – ja me olimme molemmat unessa…"

Pimeään syttyy valomainos kirjain kirjaimelta. Siinä lukee Cabaret. Olemme kaupungissa nimeltä Berliini, vuosi on 1929. Emme tiedä, mitä Eurooppa saa pian kokea, millä tavalla juhlat loppuvat. Vielä ei ole aika. On uudenvuoden yö Kit Kat Klubilla ja kohtalo ajanut ihmiset yhteen. On se hetki ja villi kokoelma naisia, miehiä, musiikkia ja tanssia. Kaikki on mahdollista.

Amerikkalaisen kirjailijan Cliff Bradshawn ja laulaja Sally Bowlesin katseet kohtaavat. Kaksikon välille kietoutuu syvä ja hauras rakkaustarina, samoin kuin heidän ympärilleen kertyy perheentapainen yhteisö erilaisia persoonia. On onnenonkija Ernst, majatalon emäntä Fräulein Schneider, hedelmäkauppias Herr Schultz ja Kit Kat -klubilaiset. Kaupungin ilmapiiri alkaa kuitenkin kiristyä ja sen myötä myös Klubin, Cliffin sekä Sallyn elämä muuttua ja usko tulevaisuuteen kääntyä.

Ennen sitä hyvä herrasväki, jättäkää huolenne ja käykää pöytään – me viihdytämme. Näin lupaa musikaalien mestariteos Cabaret. Willkommen, bienvenue, welcome!

Me Rosvoloiden materiaaleja


Malli uutiskirjeestä


Malli tiedotteesta



Kommentit