Pakina bensan aiheuttamasta kismityksestä
Alla Luovan kirjoittamisen -kurssilla harjoitustyönä kynäilemäni pakina. Teksti on kirjoitettu vuoden 2010 loppupuolella, jolloin E95-bensiinin laadunmuutos oli ajankohtainen. Vähän pitkähän tuosta tuli, kun innostuin ehkä hitusen liikaa aiheesta ;)
E10 jäädyttää opiskelijan kävyn
Onhan se hienoa, että koko Eurooppa on velvoitettu vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Ekologisuus on päivän sana, joten tuttu turvallinen 95E5-bensiini vaihdetaan 95E10:een. Tarkoittaa siis sitä, että etanolin määrää nostetaan entisestä 5 %:sta 10:een. Sinisen tähtilipun alla kulkeville valtioille on annettu aikaa toteuttaa vihreä tavoite vuoteen 2020 mennessä. Kaunis ajatushan tuo on taistella maapallon murhaamista vastaan, mutta pientä köyhää suomalaisopiskelijaa tällainen touhu pukkaa kyrsimään. Jaa ja miksi? Tässä pieni agenda syistä:
Onhan se hienoa, että koko Eurooppa on velvoitettu vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Ekologisuus on päivän sana, joten tuttu turvallinen 95E5-bensiini vaihdetaan 95E10:een. Tarkoittaa siis sitä, että etanolin määrää nostetaan entisestä 5 %:sta 10:een. Sinisen tähtilipun alla kulkeville valtioille on annettu aikaa toteuttaa vihreä tavoite vuoteen 2020 mennessä. Kaunis ajatushan tuo on taistella maapallon murhaamista vastaan, mutta pientä köyhää suomalaisopiskelijaa tällainen touhu pukkaa kyrsimään. Jaa ja miksi? Tässä pieni agenda syistä:
Ensin
pieni köyhä suomalaisopiskelija hyppii suunnilleen riemusta, sillä uuden bensan
litrahinta kuulemma tulee olemaan 5-prosenttista 95-laatua matalampi ja mikä
sen hienompaa, jos se on lisäksi ekologisempaa. Ilo loppuu lyhyeen, sillä
vaikka kuinka pienestä opiskelijasta löytyykin viherpiipertäjän vikaa, niin ei
se paljon lohduta siinä vaiheessa, kun paljastuu koko hintapropagandan olevan huijausta.
E10:n litrahinta voi olla alhaisempi, mutta todellisuudessa auto syö enempi
tätä uutta laatua kuin vanhaa, ja näin pieni opiskelija jääkin yllättäen
miinukselle, kun lopputulemana ovat isommat bensakulut.
Eikä siinä vielä kaikki. Kun
vuodenvaihde tulee, niin pienen opiskelijan potutuskäyrä alkaa vastata samaa kuin
oravalla, jolla on käpy jäässä. Katsokaas, kun jotenkin tosi ovelasti ennen
bensalaadun vaihtumista vanhan 5-prosenttisen bensan hinta sattuu nousemaan
juuri sopivasti lähes kymmenellä sentillä.
Laadun vaihtuessa 95E10:ksi tiputetaan litrahintaa noin parilla sentillä
ja hupsista! E10:n hinta on silti enemmän kuin kuukautta aiemmin vanhalla
ysivitosella ja siitä se nousee ja nousee vaan. Rahantekijöiden Raamattu
Kauppalehti nimittäin lupailee hinnan nousevan 1,80 euroon per litra vuoden
2012 loppuun mennessä.
Tässä vaiheessa orava olisi
heittänyt jo kävyn menemään, mutta pieni opiskelija on vielä sinnikäs. Entä jos
vaihtaisi ysivitosen käytön 98E:hen? Litrahinta olisi suurempi, mutta opiskelijan syöppö 1.8-litranen Volvo pääsisi sillä hitusen pitemmälle.
Hyvin kikkailtu joku sanoisi, mutta ylempikin taho on sen kai huomannut, ja
niinpä myös ysikasin hinta pompsahtaa taivaisiin. Reilu meininki.
Vauhdin antajan vaihtoa ei ole niin
ikään tehty liian helpoksi tavalliselle kansalaiselle. Lista autoista, johon
E10 ei sovi, elää omaa pientä (tai vähän suurempaa) elämäänsä jatkuvasti. Kalliimman
bensalaadun käyttöön tuomitseva lista julkistettiin jo keväällä 2010, mutta muutosten
sarjatulelle ei näy vieläkään loppua. Jännittävimpiä tapauksia autonomistajien
kannalta ovat ne muutokset, joissa on ensin ilmoitettu,
ettei kymppi-oktaaninen sovellu esimerkiksi Fiatin malliin Marea 2.0 16 V,
mutta myöhemmin epäsopivaksi malliksi onkin vaihdettu Marea 2.0 20V. Auton
omistajilla on mukava arpoa asemilla ysivitosen ja ysikasin pistoolien välillä,
että entententen teelikamenten. Suomeksi sanoen tässä on menty vähän perse
eellä puuhun, kun ei ole kunnolla otettu selvää niistä ongelmista, mitä näin yhtäkkiä
tehdyn bensalaadun vaihtaminen tuo mukanaan. Ai niin, ja ne onnettomat joiden
autoon ee-kybä ei käy, niin heidän pitää vain höllentää kukkaron nyörejä
ladojen peruskauralle ysikasille tai vaihtaa auto. Tosi jeba.
Kaiken kusetuksen jälkeen pitää muuten
vielä itse ottaa selvää maahantuojalta, että mikä oktaani kelpaa
moottoripyörille, -kelkoille, ruohonleikkureille, veneille… E10-saitin lista on
nimittäin aika kämänen. Ylen haastatteleman Konekeskon huoltopäällikkö Tero
Karhusen toteamuksessa tiivistyy kuitenkin melko näppärästi uuden bensalaadun
käyttökyky: ”Eri valmistajillahan on tietenkin omat listansa, mutta 2000-luvun
laitteisiin E10-bensiini käy aika pitkälle suoraan, 1990-luvun laitteissa se on
vähän niin ja näin ja 1980-luvun laitteisiin ei missään nimessä.” Nice to know.
Kunpa se vielä ilmaistaisiin yhtä suoraan ja selkeästi virallisella
E10-sivustolla, niin ei tarvitsisi pelata venäläistä rulettia ajoneuvon
kustannuksella.
Kyllä, pieni köyhä suomalaisopiskelija kiittää
ja kumartaa Brysseliä. Aikaa olisi ollut vielä kymmenisen vuotta toteuttaa
byrokratiahirviön komennot, mutta onhan Suomi sentään EU:n mallioppilas ja
sille on sietämätöntä saada kansainvälisessä ilmastonmuutosvertailussa arvosana
”heikko”. Ympäristöministeriön tuskin tarvitsee enää itkeä sellaisten asioiden
kanssa, kun kellään ei ole varaa ajaa autolla. Kivoja nuo direktiivit. Tiesittekö
muuten, että Suomessa on EU:n neljänneksi kallein bensa? Lämmittää pienen
suomalaisopiskelijan mieltä, joka haluaisi vain vierailla vanhempiensa luona
500 kilometrin päässä siellä, missä VR ei kulje.
Kommentit
Lähetä kommentti