Pakina bensan aiheuttamasta kismityksestä

Alla Luovan kirjoittamisen -kurssilla harjoitustyönä kynäilemäni pakina. Teksti on kirjoitettu vuoden 2010 loppupuolella, jolloin E95-bensiinin laadunmuutos oli ajankohtainen. Vähän pitkähän tuosta tuli, kun innostuin ehkä hitusen liikaa aiheesta ;)

E10 jäädyttää opiskelijan kävyn 

Onhan se hienoa, että koko Eurooppa on velvoitettu vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Ekologisuus on päivän sana, joten tuttu turvallinen 95E5-bensiini vaihdetaan 95E10:een. Tarkoittaa siis sitä, että etanolin määrää nostetaan entisestä 5 %:sta 10:een. Sinisen tähtilipun alla kulkeville valtioille on annettu aikaa toteuttaa vihreä tavoite vuoteen 2020 mennessä. Kaunis ajatushan tuo on taistella maapallon murhaamista vastaan, mutta pientä köyhää suomalaisopiskelijaa tällainen touhu pukkaa kyrsimään. Jaa ja miksi? Tässä pieni agenda syistä: 

Ensin pieni köyhä suomalaisopiskelija hyppii suunnilleen riemusta, sillä uuden bensan litrahinta kuulemma tulee olemaan 5-prosenttista 95-laatua matalampi ja mikä sen hienompaa, jos se on lisäksi ekologisempaa. Ilo loppuu lyhyeen, sillä vaikka kuinka pienestä opiskelijasta löytyykin viherpiipertäjän vikaa, niin ei se paljon lohduta siinä vaiheessa, kun paljastuu koko hintapropagandan olevan huijausta. E10:n litrahinta voi olla alhaisempi, mutta todellisuudessa auto syö enempi tätä uutta laatua kuin vanhaa, ja näin pieni opiskelija jääkin yllättäen miinukselle, kun lopputulemana ovat isommat bensakulut. 

Eikä siinä vielä kaikki. Kun vuodenvaihde tulee, niin pienen opiskelijan potutuskäyrä alkaa vastata samaa kuin oravalla, jolla on käpy jäässä. Katsokaas, kun jotenkin tosi ovelasti ennen bensalaadun vaihtumista vanhan 5-prosenttisen bensan hinta sattuu nousemaan juuri sopivasti lähes kymmenellä sentillä.  Laadun vaihtuessa 95E10:ksi tiputetaan litrahintaa noin parilla sentillä ja hupsista! E10:n hinta on silti enemmän kuin kuukautta aiemmin vanhalla ysivitosella ja siitä se nousee ja nousee vaan. Rahantekijöiden Raamattu Kauppalehti nimittäin lupailee hinnan nousevan 1,80 euroon per litra vuoden 2012 loppuun mennessä.  

Tässä vaiheessa orava olisi heittänyt jo kävyn menemään, mutta pieni opiskelija on vielä sinnikäs. Entä jos vaihtaisi ysivitosen käytön 98E:hen? Litrahinta olisi suurempi, mutta opiskelijan syöppö 1.8-litranen Volvo pääsisi sillä hitusen pitemmälle. Hyvin kikkailtu joku sanoisi, mutta ylempikin taho on sen kai huomannut, ja niinpä myös ysikasin hinta pompsahtaa taivaisiin. Reilu meininki. 

Vauhdin antajan vaihtoa ei ole niin ikään tehty liian helpoksi tavalliselle kansalaiselle. Lista autoista, johon E10 ei sovi, elää omaa pientä (tai vähän suurempaa) elämäänsä jatkuvasti. Kalliimman bensalaadun käyttöön tuomitseva lista julkistettiin jo keväällä 2010, mutta muutosten sarjatulelle ei näy vieläkään loppua. Jännittävimpiä tapauksia autonomistajien kannalta ovat ne muutokset, joissa on ensin ilmoitettu, ettei kymppi-oktaaninen sovellu esimerkiksi Fiatin malliin Marea 2.0 16 V, mutta myöhemmin epäsopivaksi malliksi onkin vaihdettu Marea 2.0 20V. Auton omistajilla on mukava arpoa asemilla ysivitosen ja ysikasin pistoolien välillä, että entententen teelikamenten. Suomeksi sanoen tässä on menty vähän perse eellä puuhun, kun ei ole kunnolla otettu selvää niistä ongelmista, mitä näin yhtäkkiä tehdyn bensalaadun vaihtaminen tuo mukanaan. Ai niin, ja ne onnettomat joiden autoon ee-kybä ei käy, niin heidän pitää vain höllentää kukkaron nyörejä ladojen peruskauralle ysikasille tai vaihtaa auto. Tosi jeba. 

Kaiken kusetuksen jälkeen pitää muuten vielä itse ottaa selvää maahantuojalta, että mikä oktaani kelpaa moottoripyörille, -kelkoille, ruohonleikkureille, veneille… E10-saitin lista on nimittäin aika kämänen. Ylen haastatteleman Konekeskon huoltopäällikkö Tero Karhusen toteamuksessa tiivistyy kuitenkin melko näppärästi uuden bensalaadun käyttökyky: ”Eri valmistajillahan on tietenkin omat listansa, mutta 2000-luvun laitteisiin E10-bensiini käy aika pitkälle suoraan, 1990-luvun laitteissa se on vähän niin ja näin ja 1980-luvun laitteisiin ei missään nimessä.” Nice to know. Kunpa se vielä ilmaistaisiin yhtä suoraan ja selkeästi virallisella E10-sivustolla, niin ei tarvitsisi pelata venäläistä rulettia ajoneuvon kustannuksella. 

Kyllä, pieni köyhä suomalaisopiskelija kiittää ja kumartaa Brysseliä. Aikaa olisi ollut vielä kymmenisen vuotta toteuttaa byrokratiahirviön komennot, mutta onhan Suomi sentään EU:n mallioppilas ja sille on sietämätöntä saada kansainvälisessä ilmastonmuutosvertailussa arvosana ”heikko”. Ympäristöministeriön tuskin tarvitsee enää itkeä sellaisten asioiden kanssa, kun kellään ei ole varaa ajaa autolla. Kivoja nuo direktiivit. Tiesittekö muuten, että Suomessa on EU:n neljänneksi kallein bensa? Lämmittää pienen suomalaisopiskelijan mieltä, joka haluaisi vain vierailla vanhempiensa luona 500 kilometrin päässä siellä, missä VR ei kulje.

Kommentit